Direktlänk till inlägg 10 januari 2009

Klicker med en ödla - introduktion.

Av Camilla Stefansdotter - 10 januari 2009 12:59

I den här bloggen kommer jag som sagt att beskriva klickerträningen med min Skäggagam Vilda.


Ja du läste rätt, jag tänker klickerträna min ödla.

Vilda är en hona på 3 år. Har har de tre grundförutsättningarna för att klara av att klickertränas:

  • Matglad
  • Livsglädje
  • God hälsa

Mina 2 andra skäggagamer uppfyller endast 2 var av dessa kriterium, därför gör jag detta med Vilda.


Jag kommer att använda den gamla typen av klicker med en knapp som är synlig och putar ut, detta för att kunna klicka med andra kroppsdelar än tummar när så behövs. Ibland behöver man klicka med munnen eller ett knä när man hanterar så oförutsägbara djur som ödlor.


Jag kommer att blanda levande föda med grönsaker, frukt och bär i träningen. Vegetabilierna kommer att vara skurna i små kuber som lätt kan tuggas och sväljas, utan risk att fastna när Vilda har bråttom.

Den levande födan kommer att bestå i 2 cm långa (d v s mycket små) och ca 2 mm breda mjölmaskar. Dessa kan jag tyvärr inte dela i mindre bitar, därför har jag valt de minsta.

De större maskarna i gänget blir föda åt Vildas sambos.


Viktigt när man tränar klicker är att sätta upp delmål, ha kriterier (krav) och att ha tajming.


Första passet kommer endast inklickning att ske. Andra passet, förhoppningsvis senare samma dag, kommer jag fånga något beteende som Vilda gör naturligt. Det kan vara att vinka, flytta svansen, gå framåt, höja och sänka huvudet.. Vad som än händer först.

Tredje passet, efter någon dag eller två, kommer jag att börja forma det beteende jag fångat till något som inte kommer naturligt men som Vilda ändå klarar av med fysisk lätthet.


Förhoppningsvis kommer jag att undvika för höga krav, för täta träningspass (jag älskar ju det här) och för långa träningspass. Hon får inte bli uttråkad, mätt eller gå in i väggen. Hon är ju trots allt en ödla!


Jag började träna skäggagam för att se om det kan ligga något i påståendet att klickern går via "reptilhjärnan" och det är därför metoden är så bra.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla Stefansdotter - 15 mars 2009 17:51

Denna blogg används inte sedan länge. Klickerträningen är nu inbakad i alla annan Skäggisdramatik på http://3xskaggagam.blogspot.com Välkommen att kika in! ...

Av Camilla Stefansdotter - 22 januari 2009 20:07

Idag bytte jag månpennan mot en måttstock. En gul tumstock. Jag hoppades att Vilda skulle förstå eftersom att den har smma färg som pennan. Anledningen till detta var att jag efter episoden med Saga ville få lite avstånd mellan mig och Vilda så att h...

Av Camilla Stefansdotter - 22 januari 2009 19:49

Saga har börjat hoppa efter min vänstra hand när jag är inne i terrariet och pular, med andra ord, hon har kopplat belöning inte bara till klickern utan till den hand jag håller skeden i som jag tar upp och lämnar belöningar med.   Det här är ett ba...

Av Camilla Stefansdotter - 14 januari 2009 22:05

Idag tränade ett snabbpass med Saga. Det är ju så kul, så jag kan bara inte vänta på pausen med Vilda! Vi tränade i ett pass om 10. Målet blev att Saga skulle backa 3 steg. 9 av 10 gånger förstod hon! D v s vi lyckades till 90% och kan gå vidare till...

Av Camilla Stefansdotter - 12 januari 2009 19:18

Förberedelser Ta fram belöningarnaTa fram klickernTa fram Vilda – dubbelkolla att det är rätt ödla. (skrattar)  Dokumentations- och målsättningsförklaring Vi kommer att träna i pass om tio chanser till klick. I dokumentationen av ett sådant pa...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards