Direktlänk till inlägg 10 januari 2009

Klickar in Skäggagamen Vilda.

Av Camilla Stefansdotter - 10 januari 2009 13:31

Idag påbörjade jag och Vilda säsongens klickerträning. Vi har tidigare tränat enstaka pass då och då, så jag visste att hon överhuvudtaget kunde associera ljudet av en klicker till belöning.


I julas vaknade Vilda och hennes 2 sambos efter vintervilan, och hon har nu ätit upp sig så pass att hon återfått energin och skärpan som krävs för att orka träna.


Att klicka in

Förberedelser:

  • Göra belöningar lätttillgängliga, d v s lägga upp mjölmask i en skål som Vilda inte kan se eller nå samt ha en sked redo att fånga upp med så det går fort
  • Fixera klickern runt handleden med ett gummiband,
  • Se till att Vilda är uppvärmd (det måste vara minst 1 timme sedan hon sov).

Nu börjar inklickningen.

Jag klickar och slänger fram belöningen framför Vilda. I början är hon rätt seg, men förstår snabbt att det är mat jag slängt framför nosen på henne. De första 10 äter hon i godan ro utan att verka koppla till ljudet. Då visar jag henne klickern medan jag klickar och sedan belönar. Nu börjar hon förstå. Detta märker jag genom att hennes fokus riktas från skeden som serverar maten till klickern.


Mellan klicken gömmer jag både klicker och sked bakom ryggen så att Vilda kan tugga i lugn och ro.


Genom att hålla klickern i Vildas synfält långa stunder, men bara ge belöning när jag klickar och sedan hålla kvar klickern får jag reda på att Vilda förstått pricipen. Hon letar nämligen efter maten när hon hört klicket trots att klickern är kvar.


Men hör hon verkligen? Är det inte så att hon ser min tumme och kopplar synintrycket till belöning?

Vi testar: Utan att Vilda ser lägger jag en matbit precis utanför hennes vidvinkelseende. Sedan klickar jag där maten ligger så att hon endast kan höra och ej se. Precis som förut håller jag handen där ett tag för att se att inte Vilda rör sig intinktivt mot min hand med klickern.

När jag klickar höjer hon huvudet varifrån ljudet kom, sedan sänker hon blicket mot marken och letar mat.


Jag upprepar detta flera gånger. Jag flyttar på mig så hon inte ser och klickar där det redan finns en belöning. Hon hör, letar, tuggar!


Första träningspasset är över. Vilda har förknippat klick med belöning, men har inte hunnit tröttna och är heller ännu inte mätt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla Stefansdotter - 15 mars 2009 17:51

Denna blogg används inte sedan länge. Klickerträningen är nu inbakad i alla annan Skäggisdramatik på http://3xskaggagam.blogspot.com Välkommen att kika in! ...

Av Camilla Stefansdotter - 22 januari 2009 20:07

Idag bytte jag månpennan mot en måttstock. En gul tumstock. Jag hoppades att Vilda skulle förstå eftersom att den har smma färg som pennan. Anledningen till detta var att jag efter episoden med Saga ville få lite avstånd mellan mig och Vilda så att h...

Av Camilla Stefansdotter - 22 januari 2009 19:49

Saga har börjat hoppa efter min vänstra hand när jag är inne i terrariet och pular, med andra ord, hon har kopplat belöning inte bara till klickern utan till den hand jag håller skeden i som jag tar upp och lämnar belöningar med.   Det här är ett ba...

Av Camilla Stefansdotter - 14 januari 2009 22:05

Idag tränade ett snabbpass med Saga. Det är ju så kul, så jag kan bara inte vänta på pausen med Vilda! Vi tränade i ett pass om 10. Målet blev att Saga skulle backa 3 steg. 9 av 10 gånger förstod hon! D v s vi lyckades till 90% och kan gå vidare till...

Av Camilla Stefansdotter - 12 januari 2009 19:18

Förberedelser Ta fram belöningarnaTa fram klickernTa fram Vilda – dubbelkolla att det är rätt ödla. (skrattar)  Dokumentations- och målsättningsförklaring Vi kommer att träna i pass om tio chanser till klick. I dokumentationen av ett sådant pa...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards