Direktlänk till inlägg 10 januari 2009

Att fånga ett beteende - andra passet

Av Camilla Stefansdotter - 10 januari 2009 15:47

Förberedelser

  • Lägga belöningen högt men lättillgängligt
  • Trä klickern runt handleden
  • Ta fram Vilda

Mål med passet

Fånga ett beteende som Vilda gör naturligt.

För att sedan kunna sätta upp mål.


Träningssätt

Jag tränar genom att klicka för ett beteende och slänga belöningen åt ett annat håll för att sedan vänta på Vildas initiativ att återupprepa beteendet.


Träningen börjar...

Först påminner jag Vilda om klickern genom att klicka för ingenting tre gånger varav alla följs av belöning.

När jag har hennes uppmärksamhet försöker jag få koll på vilka rörelser som kan vara lätta att fånga. Jag försöker till en början att få henne att svänga med hela överkroppen åt vänster. Efter några försök inser jag att det är alldeles för mycket, hon visar tydligt att hon inte förstår.

Då märker jag att hon letar mer mat på marken när det går för långt mellan klicken. Så jag går över till att klicka när hon håller huvudet högt, d v s inte letar efter mat.

Efter cirka tio klick (det är svårt att veta för det går fort med klicker) märker jag att hon håller huvudet högt längre och längre stunder, och jag lär mig också att tajma mina klick alldeles i slutet av de stunderna.

Efter totalt ca 30 klick har hon absolut förstått, jag märker dock på henne att hon inte äter lika fort/ivrigt längre - så jag slutar passet medan hon fortfarande är fokuserad och vill fortsätta.


Detta för att hålla motivationen uppe till nästa gång.


Till nästa gång...

  • Jag la märke till att Vilda var på väg att backa när hon hållt huvudet högt ett tag, så nästa mål ska bli att fånga när hon backar.
  • Jag vill snabbt börja klicka för något nytt istället för att hålla huvudet högt, för genom detta klickar jag ju även för beteendet att inte leta efter mat. Att "råka" lära henne att inte leta efter mat vore ju hemskt, hon är en jägare och van att fånga syrsor till mat och äta grönsaker i en skål eller från en växt. Om hon slutar med detta och bara väntar på mat från mig? Inte alls bra!

Tänkvärt

När man tränar med klicker, och som i det här fallet improvisationstränar - då ör det viktigt att tänka på sånt som det jag skrivit ovan. Man får se upp att man inte klickar för fel beteende och förstör något som för djuret är viktigt, om inte nödvändigt, för dess fortsatta överlevnad.


Alla djur kan tränas enligt denna metod!


 
 
Annelie H

Annelie H

10 januari 2009 21:09

Hallå där kompis! Det här var väldigt kul att läsa, välkommen!
Kram//Annelie

http://annelieh.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla Stefansdotter - 15 mars 2009 17:51

Denna blogg används inte sedan länge. Klickerträningen är nu inbakad i alla annan Skäggisdramatik på http://3xskaggagam.blogspot.com Välkommen att kika in! ...

Av Camilla Stefansdotter - 22 januari 2009 20:07

Idag bytte jag månpennan mot en måttstock. En gul tumstock. Jag hoppades att Vilda skulle förstå eftersom att den har smma färg som pennan. Anledningen till detta var att jag efter episoden med Saga ville få lite avstånd mellan mig och Vilda så att h...

Av Camilla Stefansdotter - 22 januari 2009 19:49

Saga har börjat hoppa efter min vänstra hand när jag är inne i terrariet och pular, med andra ord, hon har kopplat belöning inte bara till klickern utan till den hand jag håller skeden i som jag tar upp och lämnar belöningar med.   Det här är ett ba...

Av Camilla Stefansdotter - 14 januari 2009 22:05

Idag tränade ett snabbpass med Saga. Det är ju så kul, så jag kan bara inte vänta på pausen med Vilda! Vi tränade i ett pass om 10. Målet blev att Saga skulle backa 3 steg. 9 av 10 gånger förstod hon! D v s vi lyckades till 90% och kan gå vidare till...

Av Camilla Stefansdotter - 12 januari 2009 19:18

Förberedelser Ta fram belöningarnaTa fram klickernTa fram Vilda – dubbelkolla att det är rätt ödla. (skrattar)  Dokumentations- och målsättningsförklaring Vi kommer att träna i pass om tio chanser till klick. I dokumentationen av ett sådant pa...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards