Direktlänk till inlägg 22 januari 2009

Saga bara backar.

Av Camilla Stefansdotter - 22 januari 2009 19:49

Saga har börjat hoppa efter min vänstra hand när jag är inne i terrariet och pular, med andra ord, hon har kopplat belöning inte bara till klickern utan till den hand jag håller skeden i som jag tar upp och lämnar belöningar med.


Det här är ett bar exempel på att man aldrig vet hur ett djur associerar. Man har ett mål när man tränar, men djuret kan ju koppla helt annorlunda.


För att få Saga att sluta hoppa mot min hand (så att jag kan börja flytta saker i terrariet igen) så ville jag träna henne att ställa sig på en målmatta för att få belöning.


Den här typen av träning är tvärtemot den jag gjort hittills.

Hittills har jag ju klickat för något och placerat belöningen så att ödlan måste göra m proceduren för att få ett till klick.

Den här gången skulle jag forma fram ett beteende genom att vara snabb med mina klick och få Saga att komma närmare och närmare mattan.


Planen

Jag skulle placera mattan några decimeter framför Saga och klicka så fort hon tog ett steg framåt, och sedan lägga belöningen en bit längre fram så att hon måste ta ytterliggare steg för att nå den och sedan klicka när hon nåt dit o s v. Till slut skulle hon då vara framme på mattan och få en jackpot-belöning i form av flera godbitar.


Träningen

Så jag klickade först för ingeting för att Saga skulle förstå vad vi skulle göra. Sedan placerade jag mattan framför henne och väntade på ett hon åtminstonde nyfiket skulle titta på den.

Men nej, hon backade!

Hon envisades med att gång på gång backa och titta på mig med förväntan.


Till slut...

klickade jag i en sekund då hon efter att ha backat och väntat hade blicken framåt, sedan placerade jag belöningen mattan. Då gick ho dit och åt den, sen klickade jag när hon stod kvar och belönade på nästan samma ställe, sedan gjorde jag samma sak igen, och igen, och igen! Sedan klickade jag och placerade belöningen en bit bort. Då när hon tog belöningen och på så sätt gick av mattan så tog jag bort den.


(Här tränade jag Vilda en stund..)


Andra gången

så började jag med att klicka och placera belöningen på mattan. Den här gången gjorde hon ingen ansats att backa. Äntligen! Utan hon stod kvar och väntade på nästa klick, som hon naturligtvis fick!

Sedan lyfte jag av henne från mattan och tog bort den en stund. När jag sedan flyttade tillbaka den tittade hon först på mig, sedan sprang hon emot den och ställde framtassarna på den. Då klickade jag och belönade så att hon gick upp med hela kroppen på mattan. Då klickade jag igen, och igen, och igen. Sista gången jag klickade fick Saga flera godbitar en bit bort från mattan så hon gick av. När hon gått av tog jag bort alla hjälpmedel och Saga fick gå in i terrariet igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla Stefansdotter - 15 mars 2009 17:51

Denna blogg används inte sedan länge. Klickerträningen är nu inbakad i alla annan Skäggisdramatik på http://3xskaggagam.blogspot.com Välkommen att kika in! ...

Av Camilla Stefansdotter - 22 januari 2009 20:07

Idag bytte jag månpennan mot en måttstock. En gul tumstock. Jag hoppades att Vilda skulle förstå eftersom att den har smma färg som pennan. Anledningen till detta var att jag efter episoden med Saga ville få lite avstånd mellan mig och Vilda så att h...

Av Camilla Stefansdotter - 14 januari 2009 22:05

Idag tränade ett snabbpass med Saga. Det är ju så kul, så jag kan bara inte vänta på pausen med Vilda! Vi tränade i ett pass om 10. Målet blev att Saga skulle backa 3 steg. 9 av 10 gånger förstod hon! D v s vi lyckades till 90% och kan gå vidare till...

Av Camilla Stefansdotter - 12 januari 2009 19:18

Förberedelser Ta fram belöningarnaTa fram klickernTa fram Vilda – dubbelkolla att det är rätt ödla. (skrattar)  Dokumentations- och målsättningsförklaring Vi kommer att träna i pass om tio chanser till klick. I dokumentationen av ett sådant pa...

Av Camilla Stefansdotter - 11 januari 2009 15:29

Det som är så roligt och givande med att träna med olika djurarter och framför allt olika individer är att se och förstå hur flexibel och snabbtänkt man själv måste vara.   I förra passet då jag av misstag tränade Saga istället för Vilda gick det ju ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards