Direktlänk till inlägg 11 januari 2009

Tredje passet med Vilda - en lektion i flexibilitet

Av Camilla Stefansdotter - 11 januari 2009 15:29

Det som är så roligt och givande med att träna med olika djurarter och framför allt olika individer är att se och förstå hur flexibel och snabbtänkt man själv måste vara.


I förra passet då jag av misstag tränade Saga istället för Vilda gick det ju väldigt fort för henne att förstå vad klickern betydde och vad jag klickade för - det var ju första gången hon överhuvudtaget hörde ljudet "klick".


Inför tredje passet med Vilda var jag förbryllad över tanken på att träna backa med henne också, det är ju roligare att variera träningen lite. Men jag kom fram till att jag skulle stå fast vid mitt mål, så det fick bli så.


Förberedelser

  • Ordna belöningar
  • Ta fram klickern
  • Ta fram Vilda

Målet den här gången är som sagt att klicka när Vilda backar och således fånga beteendet backa.


Träningen börjar...

Jag börjar som vanligt med att klicka för ingenting. Jag gör sedan med Vilda som med Saga att jag placerar belöningen längre fram så att hon ska känna att hon har rum att backa. Och nog backar hon, efter ett tag.

Men hur jag än tajmar klickandet så tycks hon inte förstå att det är backandet jag klickar för utan hon tycks tro att jag ska klicka när hon lutar sig på ena benet, alltså har kroppen vänd åt ena hållet.


Det slår mig nu i efterhand att det var ju det beteendet jag försökte fånga i andra passet! Så kan det bli när man tränar flera olika saker under samma pass för att man är förvirrad, djuret sover på saken och prövar sedan allt möjligt när man fastnar igen. (Vilket i och för sig visar på en mycket operant individ!)


Jag väntar då tills hon även tar ett steg åt ena hållet (början på att gå i en cirkel runt - ödlans version av "snurra"), klickar och belönar framför henne åt det håll jag vill att hon ska "snurra".


Men detta tycks inte heller fungera. Jag tror att jag har för höga ambitioner men kan inte just nu komma på något delmål att klicka för istället.

Så jag ändrar taktik helt. Jag börjar om kan man säga.

Jag väljer att göra på det här sättet för att inte behöva avsluta passet nu när både jag och Vilda är förvirrade, och således riskera att förstöra motivationen inför nästa pass.


Jag bestämmer mig för att träna målträning (eng. "targeting"). Jag kan inte hitta min målpinne, vilket nog är lika bra, den är troligen alldeles för stor eftersom att den är anpassade för katter och hundar.

Som målpinne använder jag en enkel gul blyertspenna.


Målträningen går till så här...

Jag visar målpinnen för Vilda och klickar när hon ser den, belönar sedan med mat på marken så att hon ska behöva höja huvudet för att se målpinnen när jag visar den nästa gång.

Efter att jag har klickat tar jag målpinnen bakom ryggen, när Vilda har tuggat klart tar jag fram den och klickar igen när hon tittar på den.


Jag visar målpinnen tio gånger och håller räkningen på hur många gånger hon riktar blicken mot den. När hennes blick möter pinnen, klickar jag.

Vildas blick möter pinnen 9 av 10 gånger, endast en gång i mitten av passet tittar hon på mig istället. Då tar jag bort pinnen, väntar en stund, tar fram pinnen för att ge henne en ny chans. Denna gång och resterande gånger riktar hon genast blicken mot pinnen, jag klickar och belönar.


9 av 10 gånger blir 90%.

När ett delmål är uppnått till 80-100%, d v s när djuret gör det man vill mellan 8 och 10 ggr av 10, så är det dags att gå vidare till nästa steg. Detta för att inte fastnat på ett steg för länge så att djuret hinner börja tro att den har nått målet.

Om Vilda t.ex bara skulle klarat av detta till 50% så skulle jag behvöt backa i träningen. Man bör kunna gå från ett steg till nästa, till nästa, till nästa o s v utan att fastnat. Då har man lagt upp en bra plan. Om man fastnar får man tänka om. Är kraven för höga? Är kraven för låga? Bör jag ändra taktik eller bör jag kanske ta en paus på en vecka eller två och sedan försöka igen?


Vilda klarade delmålet till 90%, då kan vi gå vidare till nästa delmål redan nästa pass.


Framtida delmål:

  • Vildas blick hålls på pinnen 0,2 sek.
  • Vildas blick hålls på pinnen 0,5 sek
  • Vildas blick hålls på pinnen 1,0 sek
  • Vildas blick hålls på pinnen 2,0 sek medan jag flyttar pinnen
  • o s v...

Målet blir sedan att klicka när Vilda flyttar sig efter pinnen, detta görs lättast genom att när Vilda har lärt sig följa pinnen med blicken, flytta pinnen så att hon måste röra sig för att kunna se den - och tajma när hon flyttera ett ben!


Varför? Jo för att sedan kunna styra Vilda långa sträckor, kanske t o m förbi hinder och frestelser.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla Stefansdotter - 15 mars 2009 17:51

Denna blogg används inte sedan länge. Klickerträningen är nu inbakad i alla annan Skäggisdramatik på http://3xskaggagam.blogspot.com Välkommen att kika in! ...

Av Camilla Stefansdotter - 22 januari 2009 20:07

Idag bytte jag månpennan mot en måttstock. En gul tumstock. Jag hoppades att Vilda skulle förstå eftersom att den har smma färg som pennan. Anledningen till detta var att jag efter episoden med Saga ville få lite avstånd mellan mig och Vilda så att h...

Av Camilla Stefansdotter - 22 januari 2009 19:49

Saga har börjat hoppa efter min vänstra hand när jag är inne i terrariet och pular, med andra ord, hon har kopplat belöning inte bara till klickern utan till den hand jag håller skeden i som jag tar upp och lämnar belöningar med.   Det här är ett ba...

Av Camilla Stefansdotter - 14 januari 2009 22:05

Idag tränade ett snabbpass med Saga. Det är ju så kul, så jag kan bara inte vänta på pausen med Vilda! Vi tränade i ett pass om 10. Målet blev att Saga skulle backa 3 steg. 9 av 10 gånger förstod hon! D v s vi lyckades till 90% och kan gå vidare till...

Av Camilla Stefansdotter - 12 januari 2009 19:18

Förberedelser Ta fram belöningarnaTa fram klickernTa fram Vilda – dubbelkolla att det är rätt ödla. (skrattar)  Dokumentations- och målsättningsförklaring Vi kommer att träna i pass om tio chanser till klick. I dokumentationen av ett sådant pa...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards