Direktlänk till inlägg 12 januari 2009

Hålla blicken på målpinnen - fjärde passet

Av Camilla Stefansdotter - 12 januari 2009 19:18

Förberedelser

  • Ta fram belöningarna
  • Ta fram klickern
  • Ta fram Vilda – dubbelkolla att det är rätt ödla. (skrattar)
 

Dokumentations- och målsättningsförklaring

Vi kommer att träna i pass om tio chanser till klick.

I dokumentationen av ett sådant pass betyder

1 = djuret förstod och fick ett klick,

0 = djuret förstod inte och klick uteblev.

Således kan ett pass se ut så här 1   1   1   0   1   0   1   1   1   1. Här har då djuret förstått 8 av 10 gånger, klick uteblev försök 4 och 6. Passet lyckades till 80% och nästa pass kan gå över till nästa delmål/steg i träningen.

När vi ökar kraven med sekunder leker vi en ordlek som heter ”one bananas” som jag lärde mig under min hundinstruktörsutbildning på Hundens Österlen (www.hundens.se). Första kravet var ju t.ex att klicka vid blick på pennan. Nästa krav blir att vi ska hinna säga ”one” och Vilda ska hålla kvar blicken. Vi visar pennan, säger ”one” och klickar om hon fortfarande har blicken på pennan. Nästa steg blir att hinna säga ”one ba”, sedan ”one bana”, sedan ”one bananas”. Då är vi uppe i en hel sekund.

 

I förra passet förstod Vilda att hon skulle titta på pennan (målpinnen) för att få ett klick och belöning.

 

Målet med dagens pass är att klicka strax innan att Vildas blick försvinner från pennan. D v s jag vill att hon ska förstå att hon måste titta på pennan en stund. Första kravet ligger på 0,1 sekund. Tillräckligt för att jag ska hinna säga ”one” i ordleken.

 

Idag körde jag ganska hårt med Vilda. Jag klickade endast en gång i början för att klicka igång henne.

 

Haha, just nu kliver hon över tangentbordet och ser nästan sur ut över att jag är så koncentrerad på det jag gör. Hon försöker få min uppmärksamhet. Hon är inte dum inte. Hon får ju uppmärksamhet när hon går på tangentbordet, så hon gör det om och om och om igen. Till slut nu så lägger jag upp henne på fönsterbänken, hennes favoritplats... då låter hon förhoppningsvis tangentbordet vara i fred.

 

Tillbaka till träningen...

Efter att ha klickat igång Vilda visar jag pennan, säger ”one” (dock ej högt), klickar och belönar. Passet såg ut som följer:

1   1   1   0   1   0   1   1   0   1 = 70%

 

Jag var en aning besviken, så efter en paus på ca en minut försöker jag mig på ett pass till som såg ut som följer:

1   1   0   1   1   1   1   1   1   1 = 90%!

 

Här avslutar jag utan att tveka dagens pass eftersom att det gick så bra. Och Vilda var verkligen på hugget, ungefär i mitten när jag tog lite längre tid på mig att ta fram pennan gick hon mot mig och såg ut att leta, och när jag slutligen tog fram pennan inte bara tittade hon på den utan gick även fram emot den! Ett enormt framsteg!

 

Observera att jag håller pennan och klickern i samma hand och belönar med andra handen. Så förutom den association som Vilda gör har pennan ingen egentligen koppling till belöningen.

Belöningen kastas till Vilda med en sked, denna sked visar inte Vilda något som helst intresse för, såvida den inte kommer mycket nära henne. Vilket visar att hon har förstått att det inte ger henne något att försöka ta belöningen. Hon väljer helt enkelt att göra det som för henne upplevs som lättast – titta på pennan för att få en klick!

 

Jag kommer nu att vänta 2-3 dagar innan nästa pass, dels för att Vildas mage ska få lugna ner sig och för att inte riskera att gå för fort fram, vilket är lätt hänt när man får ett sånt här genombrott.

 

Jag vill slutligen meddela att när målet att få Vilda att följa pennan flera steg är uppnått tänker jag filma detta och lägga upp här eller någon annan stans och länka så att ni som läser denna blogg får se resultaten med egna ögon!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla Stefansdotter - 15 mars 2009 17:51

Denna blogg används inte sedan länge. Klickerträningen är nu inbakad i alla annan Skäggisdramatik på http://3xskaggagam.blogspot.com Välkommen att kika in! ...

Av Camilla Stefansdotter - 22 januari 2009 20:07

Idag bytte jag månpennan mot en måttstock. En gul tumstock. Jag hoppades att Vilda skulle förstå eftersom att den har smma färg som pennan. Anledningen till detta var att jag efter episoden med Saga ville få lite avstånd mellan mig och Vilda så att h...

Av Camilla Stefansdotter - 22 januari 2009 19:49

Saga har börjat hoppa efter min vänstra hand när jag är inne i terrariet och pular, med andra ord, hon har kopplat belöning inte bara till klickern utan till den hand jag håller skeden i som jag tar upp och lämnar belöningar med.   Det här är ett ba...

Av Camilla Stefansdotter - 14 januari 2009 22:05

Idag tränade ett snabbpass med Saga. Det är ju så kul, så jag kan bara inte vänta på pausen med Vilda! Vi tränade i ett pass om 10. Målet blev att Saga skulle backa 3 steg. 9 av 10 gånger förstod hon! D v s vi lyckades till 90% och kan gå vidare till...

Av Camilla Stefansdotter - 11 januari 2009 15:29

Det som är så roligt och givande med att träna med olika djurarter och framför allt olika individer är att se och förstå hur flexibel och snabbtänkt man själv måste vara.   I förra passet då jag av misstag tränade Saga istället för Vilda gick det ju ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards