Direktlänk till inlägg 11 januari 2009

Tredje passet - trodde jag!

Av Camilla Stefansdotter - 11 januari 2009 12:00

Träningen idag gick hur bra som helst, konstigt nog.. läs så förstår ni snart.


Förberedelser

  • Ordna belöningarna
  • Ta fram klickern
  • Ta fram skäggagamen ur terrariet (Obs, jag tog fram den skäggagam som ville ut) och placera på träningsbordet.

Målet idag var att fånga när Vilda backar, vilket är vad hon gör när hon hållt huvudet högt en kort stund och inte fått något klick för det.


Träningen börjar...

med att jag klickar några gånger för ingenting och placerar belöningarna en bit framför henne så att hon genom att röra sig framåt en bit ska känna att hon har gott om plats att backa .

Precis som jag förutspått backar hon ganska snart efter att hon ätit, men lite snabbare än jag trodde. Hon tycks ha glömt att hon fått klick för att hålla upp huvudet.

Hon backar i alla fall två steg, och jag klickar, och belönar sedan en bit framför henne. Hon backar igen, jag klickar och belönar. Efter några klick väntar jag med att klicka för att se om hon kan backa längre än två steg.

Ja! Hon backar tre steg och jag klickar och belönar. Nästa gång backar hon bara två steg. Jag klickar inte. Då backar hon igen, tre steg! Jag klickar och belönar. Ganska snabbt ökar hon tempot mellan att ta belöningen och att backa. Hon har absolut förstått! Ååh vad roligt!

När hon på ren iver backar fyra steg, klickar jag, belönar och sedan avbryter jag träningen genom att ta upp henne i famnen.


Nu ska jag sätta in Vilda i terrariet, men upptäcker storögt att Vilda redan ligger och gottar sig under solen!

Hur kom hon dit så fort? Det gjorde hon naturligtvis inte, jag har tränat fel ödla!  Ha ha!!


Jag har tränat Saga! Vildas inte lika spralliga syster!


Anledningen till att jag inte tänkt träna Saga är att hon i slutet av mars 2008 ramlade från en hög höjd och fick ena armbågen ur led. Jag har inte varit säker på om hon har ont eller skulle orka träna och har inte velat riskera vår relation eller hennes hälsa.

Jag kommer att fortsätta träna Vilda, men om Saga tycker att det är lika kul om några dagar så kanske jag tränar henne också.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla Stefansdotter - 15 mars 2009 17:51

Denna blogg används inte sedan länge. Klickerträningen är nu inbakad i alla annan Skäggisdramatik på http://3xskaggagam.blogspot.com Välkommen att kika in! ...

Av Camilla Stefansdotter - 22 januari 2009 20:07

Idag bytte jag månpennan mot en måttstock. En gul tumstock. Jag hoppades att Vilda skulle förstå eftersom att den har smma färg som pennan. Anledningen till detta var att jag efter episoden med Saga ville få lite avstånd mellan mig och Vilda så att h...

Av Camilla Stefansdotter - 22 januari 2009 19:49

Saga har börjat hoppa efter min vänstra hand när jag är inne i terrariet och pular, med andra ord, hon har kopplat belöning inte bara till klickern utan till den hand jag håller skeden i som jag tar upp och lämnar belöningar med.   Det här är ett ba...

Av Camilla Stefansdotter - 14 januari 2009 22:05

Idag tränade ett snabbpass med Saga. Det är ju så kul, så jag kan bara inte vänta på pausen med Vilda! Vi tränade i ett pass om 10. Målet blev att Saga skulle backa 3 steg. 9 av 10 gånger förstod hon! D v s vi lyckades till 90% och kan gå vidare till...

Av Camilla Stefansdotter - 12 januari 2009 19:18

Förberedelser Ta fram belöningarnaTa fram klickernTa fram Vilda – dubbelkolla att det är rätt ödla. (skrattar)  Dokumentations- och målsättningsförklaring Vi kommer att träna i pass om tio chanser till klick. I dokumentationen av ett sådant pa...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards